Hoofdpijn

Opstaan met hoofdpijn, veelvoorkomende oorzaken

Geplaatst op maart 27, 2017

De dag fit en energiek beginnen. Dat wil iedereen. Opstaan met hoofdpijn hoort daar niet bij. Ongeveer een op de tien Nederlanders heeft dagelijks te maken met zogenaamde ochtendhoofpijn. Er zijn verschillende oorzaken, maar de vraag is vooral: hoe komt u ervan af?

Ochtendhoofpijn kan vele oorzaken hebben die vaak niet eens slaapgerelateerd zijn. Het is daarom belangrijk uzelf eerst een aantal vragen te stellen.

  • Rust:

Slaap ik genoeg? Te weinig slaap verstoort het bioritme. Dat kan klachten veroorzaken.

  • Genotsmiddelen:

Gebruik ik te veel genotsmiddelen? Het gebruik van tabak, koffie, thee of alcohol voordat u gaat slapen kan leiden tot hoofdpijn bij het opstaan. Maar ook te veel chocolade of suikergoed kan dit effect hebben.

  • Stress:

Heb ik veel zorgen? Stress is een bekende veroorzaker van slaapproblemen en kan ook zorgen voor knallende koppijn.

Heeft u voldoende rust en een uitgebalanceerd leefpatroon, maar blijft u toch hoofdpijn houden bij het opstaan? Dan zijn er mogelijk nog andere oorzaken van ochtendhoofdpijn.

Slaapapneu

U kunt ‘s ochtends wakker worden met pijn in uw hoofd als u ‘s nachts te weinig zuurstof inademt. Dit gebeurt bij het slaapapneusyndroom (OSAS). Hierbij stokt uw ademhaling soms met secondenlange adempauzes. Het gevolg is te weinig zuurstof. Lees dit artikel voor meer informatie over slaapapneu of raadpleeg uw huisarts.

Tandenknarsen

Het verwerken van spanningen tijdens uw nachtrust kan leiden tot tandenknarsen. De constante spanning van uw kaakspieren kan zich verder uitbreiden, met hoofdpijn tot gevolg. Vaak heeft u niet eens in de gaten dat u tandenknarst totdat uw partner of tandarts u hierop wijst. Probeer tandenknarsen op deze manier te voorkomen of raadpleeg uw arts of tandarts.

Lighouding

Hoofdpijn kan ook komen door een verkeerde lighouding, zoals slapen op uw buik. U overstrekt dan voor een langere periode uw nek. Een goede lighouding is sowieso essentieel voor een fijne nachtrust. De juiste matras en met name een goed hoofdkussen kunnen hierbij flink helpen. Een goed ondersteunend matras met een voorgevormd kussen ‘dwingt’ u bijna om anatomisch correct te liggen. Dat is voor de meeste mensen even wennen, maar uiteindelijk slaapt u prettiger en meer ontspannen.

Uitdroging

Hoewel bijna iedereen weet wat de richtlijn is, vergeten mensen vaak door drukte om te drinken. Ruim een derde van de Nederlanders drinkt minder dan de aanbevolen 1,5 liter water per dag. En dat heeft een droge mond en hoofdpijn tot gevolg.

Meer informatie?

Meer weten over ochtendhoofpijn? Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
 
Menu
Menu