Ischias

Slapen met ischias

Geplaatst op juli 11, 2018

Heeft u last van een brandende pijn die begint in de lage rug en via de bil doorloopt tot in uw been? Wilt u continu van houding veranderen? Dan kan het zijn dat u ischias heeft. Veel mensen met ischias slapen ’s nachts moeilijk door de pijn.

Wat is ischias?

De aandoening dankt zijn naam aan de zenuw die de pijn veroorzaakt: de nervus ischiadicus. De heupzenuw staat ook bekend als de zitbeenzenuw of achterste beenzenuw. Mensen met ischias hebben plotseling pijn op diverse plekken in hun lijf. Dat komt omdat de heupzenuw de grootste zenuw van het lichaam is. De zenuw loopt vanaf de lage rug, via de heup door tot in het been.

Klachten

Ischias gaat gepaard met diverse klachten. Mensen met de aandoening hebben bij het opstaan last van pijn en stijfheid. Zo kan de stekende pijn na een lange autorit toeslaan. Hoesten en niezen zorgen voor pijnscheuten. Rechtop staan gaat moeilijk. Tillen en bukken doet zeer. Het strikken van de veters kan al een snijdend gevoel veroorzaken. Andere symptomen zijn krampen en tintelingen in benen, voeten en tenen.

Wakker van de pijn

Overdag zijn er dus meerdere pijnlijke momenten, maar ischias maakt slapen ook moeilijk. Mensen worden wakker van de ongemakken en willen heel de tijd van houding veranderen. Daarnaast zijn ze bang om de volgende ochtend op te staan, omdat ze weten dat de dag begint met een flinke pijnscheut.

Matras

Een goed matras verlicht de problemen op de korte termijn en heeft voor de langere termijn nog meer effect. Het advies voor een goede nachtrust luidt in bijna alle gevallen een druk verlagend matras. Een matras die te veel tegendruk geeft, is geen goed idee. Druk op de bekken en het bovenbeen verergert de problemen overdag.

Slaaphouding

Een bepaalde slaaphouding kan ook zorgen voor verlichting. Het is belangrijk om met name het ‘zere’ been, boven de knie, te ontlasten. Op de zij slapen met licht opgetrokken benen is een goede ontspannen positie. Op de rug liggen met bijvoorbeeld een klein kussentje onder de knieholte geeft meestal ook verlichting. Deze houding zorgt er namelijk voor dat de bekken kantelt. Dat is vaak het verschil tussen goed en slecht slapen.

Oefeningen

Naast een goed matras en een fijne slaaphouding zijn lichamelijke oefeningen belangrijk om het herstel te bevorderen. Ga langs bij uw huisarts of vraag een fysiotherapeut om advies. Zij weten het beste welke bewegingen helpen om van de pijnklachten af te komen.

Wilt u meer weten over een goed bed, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist.

 

Tags: drukpunt, drukverlagend, ischias, Lage rugklachten, matras, Rugklachten, rugpijn

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
 
Menu
Menu