Beter slapen door sporten

Geplaatst op juni 14, 2018

Sporten en actief blijven zijn goede manieren voor een ​​gezonde levensstijl. Het beoefenen van een sport met hoge intensiteit maakt moe, maar wist u dat sommige sporten kunnen helpen makkelijker in slaap te vallen? We vertellen u graag welke sporten bijdragen aan een goede nachtrust.

Soorten sporten

Sport kan worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: aerobic en non-aerobic. Een aërobe oefening, ook bekend als cardio-oefening, is een continue fysieke activiteit van meer dan 10 minuten die ervoor zorgt dat u harder ademt, meer transpireert en uw hartslag toeneemt. Voorbeelden zijn hardlopen op afstand, zwemmen en fietsen. Bij niet-aerobe oefeningen gaat het om korte perioden van intensievere training waarbij de zuurstofbehoefte van uw lichaam groter is dan het beschikbare aanbod. Voorbeelden zijn krachtoefeningen, zoals sprinten of gewichtheffen.

Welke sporten zijn ​​goed voor goede nachtrust?

Aerobische oefeningen zijn de beste om slapeloosheid te bestrijden. Of u nu kiest voor lopen, rennen of fietsen, het is aan te bevelen om minstens drie tot vier keer per week gedurende 20 tot 30 minuten te trainen. Dat heeft echt invloed op uw slaapcyclus.

Rustgevende sporten
Als deze sporten te actief voor u zijn, dan kunt u iets ontspannend als yoga of tai chi overwegen. Bij deze sporten draait het om kalmerende oefeningen. De nadruk ligt op het ontwikkelen van uw ademhalingstechniek, die op zijn beurt normale en rustgevende slaappatronen bevordert. Het kan zelfs mensen helpen die aan slapeloosheid lijden.

Ochtend, middag of avond: wanneer sporten?

Maar wat is het beste moment om te sporten? Het is niet verstandig om ’s avonds druk in de weer te gaan. Door het sporten komen er endorfines vrij, waardoor het adrenalinegehalte stijgt. Daardoor wordt het veel moeilijker om in slaap te vallen. Het is daarom beter om ‘s morgens of ‘s middags te trainen. Is de avond het enige geschikte moment? Hou er dan rekening mee dat u 3 tot 4 uur voor het slapen gaan niet moet trainen.

Sport, slaap en ik

Bent u geen sportief type, maar heeft u wel een betere nachtrust nodig? Breng dan eenvoudige aanpassingen aan in uw dagelijkse routine die u helpen uw activiteitsniveau te verhogen, zoals lopen of fietsen naar het werk in plaats van met de auto of laat de lift links liggen en neem de trap. Wat u ook kiest om te doen, hoe actiever u bent overdag, hoe groter de kans dat u in bed ontspant en in slaap valt.

Tip:

Er zijn apparaten die u kunnen helpen uw activiteitenniveaus te volgen, inclusief de afstanden die u loopt. Sommige van deze activiteitstrackers meten uw hartslag, het aantal calorieën dat u verbruikt en kunnen zelfs informatie geven om uw slaap te verbeteren.

Meer weten?

Er is nog veel meer te vertellen over sporten en slapen. Neem voor meer informatie telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u graag verder!

Tags: matras, Slaapadvies, Sporten

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu