Slaaptips zomernachten

Verkoelende tips voor uw warme slaapkamer

Geplaatst op juni 19, 2018

U denkt er altijd aan als het al te laat is. Maar gelukkig kijkt Kenniscentrum Slaapproblematiek vooruit. De hete zomeravonden en gebroken nachten komen er namelijk weer aan. En dat kan slapeloze nachten opleveren. Want slapen in een warme, benauwde en broeierige slaapkamer is niet altijd makkelijk. U heeft de ramen open en dicht gedaan, het dekbed ingeruild voor een laken, maar toch gutst het zweet nog steeds van uw voorhoofd. In dit artikel geven we een aantal handige tips zodat u er dit jaar wel klaar voor bent!

Beddengoed & pyjama’s

Met een vierseizoenendekbed bent u voorbereid op elke weersverandering en kunt u doorgaans uw bedklimaat redelijk regelen. Toch zult u merken dat bij extreme hitte de zogenaamde lucht- en vochtregulerende eigenschappen van uw dekbed tekortschieten. De meeste mensen kiezen er dan voor om het dekbed te verruilen voor een laken. Het is toch fijn om ergens onder te liggen. Gebruik wel altijd lakens die luchtig zijn en niet te zwaar aanvoelen, bijvoorbeeld van katoen.

Hoe warm ook, een pyjama of een goed vochtafdrijvend T-shirt is aan te raden, zelfs met extreme hitte. Overmatig transpiratievocht kan beter worden opgenomen door een kledingstuk, dan dat het in uw lakens verdwijnt. Bovendien is al dat vocht op uw huid ook niet wenselijk.

Afkoelen

Voordat u gaat slapen is het verstandig om af te koelen. Neem bijvoorbeeld een lauwe douche of leg een koud washandje op uw voorhoofd. Vermijd warme dranken zoals koffie, maar drink bijvoorbeeld wel kruidenthee. Lauwe of warme kruidenthee zorgt voor regulering van uw lichaamstemperatuur. Waarschijnlijk heeft u meer behoefte aan een glas koud water, maar dit werkt slechts tijdelijk. Koud water verlaagt namelijk uw lichaamstemperatuur en geeft gelijktijdig een signaal door naar uw hersenen om het lichaam op te warmen. Dit komt door het plotselinge temperatuurverschil. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam.

Voorbereidingen

Als u weet dat het ‘s nachts heet wordt, bereid u dan daarop voor. Een gemakkelijke oplossing is een ventilator. Plaats het apparaat een uur voordat u gaat slapen in de deuropening van uw slaapkamer. Zorg dat hij uit de kamer blaast. Zet ook uw raam open. U zult merken dat de ventilator de warme lucht opzuigt en uit uw slaapkamer blaast. De koudere buitenlucht die via uw raam binnenkomt, laat de temperatuur in uw slaapkamer iets dalen.

Overdag is het belangrijk uw ramen te sluiten en zoveel mogelijk af te schermen van de zon. Dus hou gordijnen of rolgordijnen dicht en deuren zoveel mogelijk gesloten. Pas als de zon onder is, koelt het buiten af.

photo-1457213344097-6e0cb15024f9

Tips tijdens het slapen

Heeft u alle voorbereidingen getroffen? Dan zijn er nog enkele tips om uw slaapkamer zo koel mogelijk te houden tijdens het slapen.

  • Zet uw ventilator in de hoek van de kamer en plaats een fles ijskoud water ervoor. Op deze manier komt er heerlijke koude lucht in uw slaapkamer. Het werkt maar een half uur, maar die 30 minuten is vaak al genoeg om in slaap te vallen.
  • Als u in uw slaapkamer een televisie of computer heeft, zet ze dan uit. Dit soort apparaten produceren warme lucht. Dit geldt ook voor de zogenaamde stand-bystand. Het beste is de stekker uit het stopcontact halen.

Toch maar een airco?

U kunt de warmte in uw slaapkamer ook te lijf gaan met grof geschut. Naast de oude vertrouwde ventilator is er bijvoorbeeld een aircooler. Dat is een kruising tussen een ventilator en een airco. U kunt hem vullen met water of ijs. Hij werkt verassend verkoelend. Bovendien verbruikt een aircooler beduidend minder stroom dan een airco.

Maar voor het beste resultaat gebruikt u een (mobiele) airco. Hiermee kunt u iedere gewenste ruimte op temperatuur brengen. Een nadeel, naast het stroomverbruik, is wel dat een airco erg droge lucht produceert. Maar aan de andere kant, een koele slaapkamer tijdens een snikhete nacht is veel waard!

Meer informatie?

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: Dekbedden, Slaapadvies, Slaaptips, zomer

Ton Rijnen

Als rugpatiënt en expert op het gebied van slaapcomfort weet ik hoe lastig het kan zijn om een goed bed te vinden. Er zijn enorm veel aanbieders, nog meer producten, en informatie of advies is vaak lastig te vinden. Hier brengen wij verandering in.

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu