Winterdepressie

Winterdepressie of winterslaap?

Geplaatst op februari 15, 2017

Het is regenachtig, de lucht is grijs, de wind guur en het lijkt de hele dag wel schemerig. Bij het opstaan bent u al moe en uw productiviteit is gezakt naar het nulpunt, of beter gezegd, het vriespunt. Winterdepressie of winterslaap? Kenniscentrum Slaapproblematiek geeft antwoord.

SAD?

Het is alom bekend en iedereen maakt het in meer of mindere mate mee, de winterdip of winterdepressie. Er is zelfs een heuse medische term voor: de seizoensafhankelijke depressie of Seasonal Affective Disorder (SAD). Zo’n 450.000 Nederlanders hebben er last van, al lijkt het soms alsof iedereen erover klaagt.

Symptonen

De winterdepressie kenmerkt zich door symptomen die gelden voor veel meer klachten. Het is daarom erg lastig om iemand het label SAD op te plakken. En misschien is dat eigenlijk ook wel goed. Bekende symptomen zijn:

  • Vermoeidheid
  • Het verschuiven van het dag- en nachtritme
  • Behoefte aan veel meer slaap dan gewend
  • Somberheid
  • Prikkelbaarheid
  • Meer (met name koolhydraatrijk) eten willen nuttigen

Hoe ontstaat een winterdepressie?

Er zijn meerdere theorieën die de oorzaken van onze jaarlijkse winterdip willen verklaren. Wij denken dat het komt omdat in de winter de dagen korter zijn. Daardoor versmelten de dag en nacht enigszins in elkaar. U staat op in het donker, gaat naar bed in het donker en overdag is het licht. Nou ja, eerder schemerig.

Al deze factoren en de beperkte hoeveelheid licht hebben invloed op uw hersenen. Licht zorgt namelijk voor de aanmaak van het waakhormoon cortisol. Hoe minder cortisol, hoe minder wakker u zicht voelt.

Wat kunt u doen?

Door de winterdip heeft u een moe gevoel. Natuurlijk licht zorgt ervoor dat u zich fit, fris en wakker voelt. Zoek het daarom op. Loop ‘s ochtends nadat u bent opgestaan even de frisse buitenlucht in of gooi de gordijnen open en kijk naar buiten. Neem de tijd en u zult fitter wakker worden. Het effect van kunstlicht is echt niet hetzelfde.
Blijf daarnaast in actie. Hoe meer u beweegt, hoe minder vermoeidheidsklachten u ervaart.

Een beetje smokkelen mag natuurlijk altijd. Met wat extra vitamines bijvoorbeeld. Zo ga je met vitamine D vermoeidheid te lijf. De belangrijkste bron is zonlicht, maar in de winter is het ook verpakt per pil of beschikbaar onder de zonnebank. Overigens zijn alle vitaminen welkom, maar zorg er zeker voor dat uw lichaam voldoende vitamine D binnenkrijgt.

Meer informatie?

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

 

Tags: SAD, Slaapproblemen, Vermoeidheid, winterdepressie, winterdip

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
 
Menu
Menu