Slaaptips

Beter slapen begint bij jezelf, 3 tips!

Geplaatst op maart 22, 2016

We hebben het al eerder beschreven in een van onze vele artikelen. Niet kunnen slapen is niet alleen erg vervelend, maar is vaak het gevolg van meerdere oorzaken en daarom ook moeilijk op te lossen. We duiken daarom verder in de materie en geven 3 nieuwe tips. Beter slapen begint bij jezelf.

Stressniveau

Het zal u vast bekend zijn, stress is een belangrijke veroorzaker van slaapproblemen. Hoge stresswaardes geven reden tot nadenken, en veel mensen doen dat in bed. De ideale situatie en plek om eens rustig uw problemen in uw hoofd af te spelen. De keerzijde is wel dat dit teveel hersenactiviteit met zich meebrengt waardoor u veel moeilijker in slaap valt. U bereikt veel lastiger de zogenaamde sluimerfase, de eerste fase van de REM-slaap.

Beter omgaan met stress

Helaas hebben we niet altijd invloed op stressvolle gebeurtenissen in ons leven. Toch zijn er manieren om beter om te gaan met stress. Dit heeft daardoor ook betrekking op uw slaapgedrag. Ademhalingsoefeningen kunnen bijvoorbeeld helpen om uw stressniveau beter onder controle te krijgen. Wilt u hier meer over weten? Hier zijn 25 handige tips terug te vinden.

Prioriteiten stellen

Een goede nachtrust is fundamenteel in ons leven. Wordt u fit en uitgeslapen wakker, dan voelt u zich gezonder, presteert u beter en bent u ontspannen. Gek genoeg wordt slapen en de uitwerking hiervan enorm onderschat. Nederlanders slapen maar 90% van wat ze zouden moeten waardoor 50% moe wakker wordt. Slapen is vaak niet onze eerste prioriteit.

Beter slapen begint ook bij prioriteiten stellen. Ga zoveel mogelijk op gezette tijden naar bed en probeer 7 á 8 uur per nacht te slapen. Tijdens uw slaap zal uw lichaam weer herstellen van uw dagelijkse bezigheden.

Te veel afleidingen

Teveel licht, ratelende telefoons, wekkerradio’s, tv’s of misschien wel uw trouwe hond aan het voeteneind. Allemaal afleidingen die u zoveel mogelijk moet proberen te vermijden. Afleiding zorgt voor hersenactiviteit en moeilijker inslapen. Maar ook geluid van tikkende klokken of het gezoem van uw tv op stand-by modus heeft direct invloed op uw slaapgedrag. Wilt u beter slapen? Maak van uw slaapkamer een donkere en geluidsarme kamer met een comfortabel matras.

Deze tips zijn een goede start. Toch zijn er nog veel meer zaken die uw nachtrust kunnen beïnvloeden, zoals uw partner. Woelende of bijvoorbeeld snurkende partners kunnen een enorme invloed hebben op uw slaapgedrag. Samen werkt u aan een betere nachtrust.

Meer informatie

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: Slaapadvies, Slaapproblemen, Slaaptips

Ton Rijnen

Als rugpatiënt en expert op het gebied van slaapcomfort weet ik hoe lastig het kan zijn om een goed bed te vinden. Er zijn enorm veel aanbieders, nog meer producten, en informatie of advies is vaak lastig te vinden. Hier brengen wij verandering in.

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu