Feiten en fabels slapen

Feiten en fabels over slapen

Geplaatst op april 5, 2016

Door de eeuwen heen is slapen een steeds belangrijker aspect in ons leven geworden. We weten inmiddels hoe belangrijk slapen is. Nieuwe inzichten geven een andere kijk op het fenomeen slapen en zorgen ervoor dat oude wijsheden achterhaald zijn. Kenniscentrum Slaapproblematiek neemt een aantal van grootmoeders wijsheden onder de loep en scheidt de feiten van de fabels. Wat is waar en wat is niet waar?

Warme melk voordat u naar bed gaat bevordert de nachtrust

Een glas warme melk drinken voordat u naar bed gaat is een van de bekendste middeltjes om makkelijker te kunnen slapen. Het stofje tryptofaan, dat onder andere in melk zit, zou u wat slaperig moeten maken door het kalmerende effect. Al is dit overigens nooit onomstotelijk vastgesteld. Wel is het zo dat u dan aardig wat pakken melk moet opdrinken voordat het daadwerkelijk een kalmerend effect heeft. Niet echt handig dus. Toch helpt het drinken van warme drank voor het slapen gaan wel degelijk.

Want voor een glas warme melk neem je de tijd. Je ontspant, gaat rustig zitten en krijgt weer even rust in je hoofd. Bovendien krijg je het er warm van en dat heeft een rustgevend effect. Dit zorgt allemaal voor een ideaal klimaat om lekker in slaap te vallen. Dus ja, warme melk of andere warme drank voordat u naar bed gaat, kan u helpen beter te slapen. Waar!

Sporten voor het slapengaan maakt u moe. Daardoor slaap je beter!

Na een gezonde work-out heeft uw lichaam behoefte aan rust en kunt u dus gemakkelijker in slaap komen. Hier zit alleen wel een keerzijde aan. Van sporten gaat u zweten en krijgt u het warmer. Uw lichaam heeft daarom tijd nodig om af te koelen. Direct na het sporten naar bed gaan, is dus niet verstandig. Geef uw lichaam de mogelijkheid om af te koelen door te ontspannen. Neem hiervoor de tijd en zoek uw bed pas op na een uur of twee. Dan bent u afgekoeld en kunt u moeiteloos in slaap vallen. Waar en niet waar!

Kunt u niet slapen? Ga schaapjes tellen!

Piekeren in bed. Het is iets wat iedereen weleens doet en waardoor het moeilijk is om te slapen. Stress is een reden die vaak wordt genoemd bij slaapproblemen. Door uw zorgen mee naar bed te nemen, kunnen uw hersenen zich niet ontspannen. U komt daardoor niet zo makkelijk in de zogenaamde sluimerfase, de eerste fase van de REM-slaap. Schaapjes tellen helpt!

Door schaapjes te tellen denkt u namelijk niet aan uw zorgen. Het is een soort meditatie die uw hersenen rust geeft. Dus probeer het eens! Het kan een simpele uitkomst zijn voor een groot probleem. Waar!

Seks voor het slapengaan houdt u langer wakker

Gelukkig is dit niet waar. Net zoals bij sporten is seks een lichaamsactiviteit die er uiteindelijk voor zorgt dat uw lichaam weer rust nodig heeft. Maar daarnaast heeft seks nog een ander groot voordeel: de aanmaak van endorfine. Deze lichaamseigen stof is het snelst werkende hormoon tegen stress. Het bevordert door de stimulatie van acetylcholine de REM-slaap. Hoe meer actie in de slaapkamer, hoe beter u naar alle waarschijnlijkheid zult slapen. Niet waar!

Meer informatie?

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: Slaapadvies, Slaapproblemen, Slaaptips, slecht slapen

Ton Rijnen

Als rugpatiënt en expert op het gebied van slaapcomfort weet ik hoe lastig het kan zijn om een goed bed te vinden. Er zijn enorm veel aanbieders, nog meer producten, en informatie of advies is vaak lastig te vinden. Hier brengen wij verandering in.

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu