Slapeloosheid

Niet kunnen slapen? 5 mogelijke oorzaken

Geplaatst op februari 16, 2016

Wat is er nou vervelender dan niet kunnen slapen. Iedereen heeft er wel eens last van. En dat terwijl u voor uw gevoel helemaal geen slaapproblemen heeft. Gelukkig bent u niet de enige, in Nederland heeft ten minste 7% van de bevolking last van slapeloosheid. We praten over chronische slapeloosheid als de klachten zich meer dan drie keer per week voor doen en aanhouden voor ten minste drie maanden. Oorzaak van slapeloosheid? In veel gevallen ligt er geen duidelijke oorzaak aan ten grondslag en zijn het vaak combinaties van factoren.

Klachten door slapeloze nachten

Niet kunnen slapen is helaas niet alleen vervelend als u in uw bed ligt. Slapeloze nachten kunnen leiden tot vermoeidheid, concentratie problemen, geheugenverlies, prikkelbaarheid en een lamlendig gevoel overdag. Gelukkig zijn er oplossingen, maar om te weten wat voor u belangrijk is, moeten we eerst weten wat de ‘normale’ symptonen zijn.

Symptonen van slapeloosheid

Slecht kunnen inslapen, vroeg wakker worden, opstaan met een moe gevoel, ‘s nachts erg vaak wakker liggen én voor langere periodes. Het zijn allemaal symptonen die u bekend in de oren zullen klinken als u kampt met dit soort problemen. Er zijn tal van oorzaken die deze problemen kunnen veroorzaken. Welke herkent u? dit zijn de meest voorkomende,

Eetpatroon heeft invloed op uw slaap

Teveel, te vaak en met name op verkeerde tijdstippen eten kan een nadelig effect hebben op uw slaap. Probeer voordat u naar bed gaat niet of weinig te eten en houd zoveel als mogelijk vast aan vaste tijden voor het nuttigen van uw maaltijden. Probeer daarnaast alcohol en caffeine houdende dranken te vermijden.

Stress

In Nederland hebben 1,7 miljoen mensen dagelijks te maken met een te hoge werkdruk. Ongeveer 1 op de 4 mensen met een te hoge werkdruk loopt kans op een burnout of overspannenheid. Daarnaast zijn er ook de dagelijkse persoonlijke gebeurtenissen die veel stress kunnen veroorzaken. Stress ervaren zorgt daarom dikwijls voor piekeren in bed met slapeloze nachten als gevolg. Een warme douche of bad helpt u om te ontspannen. Maar uw hoofd leeg maken is makkelijker gezegd dan gedaan.

rugklachten

Partner in bed

Onrustige partners in bed. Snurken, veel woelen, praten en zelfs schreeuwen kan uw nachtrust ernstig verstoren. Sommige mensen gaan daarom bewust vroeger of later naar bed dan hun partner. Ook uw partner zal zich moeten inzetten om zijn of haar problemen onder ogen te komen om dit vervolgens samen te gaan oplossen.

Slaapomgeving

Niet kunen slapen kan te maken hebben met uw slaapomgeving. Uw mobiele telefoon of uw wekker radio kunnen een storend effect hebben op uw nachtrust. Ook tv kijken of spelletjes spelen houden uw geest actief wat natuurlijk een nadelige invloed heeft als u wilt gaan slapen. Een donkere slaapkamer zonder afleidingen helpt u om makkelijker in slaap te vallen. Daarnaast behoort ook uw bed tot uw slaapomgeving. Hoe oud is uw matras? Een gemiddeld matras zal zo’n 8 á 10 jaar meegaan voordat deze uiteindelijke kuilvorming zal gaan vertonen. Het tijdig vervangen van uw matras is daarom ook belangrijk voor een goede nachtrust.

Medicijn gebruik

Medicijnen kunnen een nadelige invloed hebben op uw slaapgedrag. Medicatie tegen een hoge bloeddruk, antidepressiva en zelfs hooikoorts medicatie kan slapen lastig maken. Overleg daarom altijd met uw arts als u slaapproblemen ervaart door toedoen van uw medicatie. Vaak zijn er andere alternatieven zonder bijwerken.

Meer informatie?

Zoals u ziet zijn er heel veel factoren die slapeloosheid kunnen veroorzaken. En dit is enkel een greep uit de vele oorzaken die mogelijk zijn. In het volgende artikel geven we je tips om je slaap te verbeteren. Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

 

Tags: Slaapproblemen, slapeloosheid

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu