Oei! Opstaan met rugpijn! 4 tips.

Geplaatst op maart 30, 2016

Chronische rugklachten, en dan met name in de onderrug en soms met uitstraling naar de billen of dijen. U ervaart het tijdens het zitten, slenteren en ‘s ochtends wanneer u opstaat. Herkenbaar? U bent niet de enige. Het is een bekend fenomeen en kan verschillende oorzaken hebben. Deze tips kunnen u helpen bij het voorkomen en behandelen van deze klachten.

Belasting van de onderrug

Tijdens het bewegen van het lichaam zijn uw onderrugspieren in beweging en helpen u bij het vinden naar een goede lichaamshouding. Een verkeerde zithouding, bijvoorbeeld op uw werk, tijdens het rijden of thuis op de bank zorgt ervoor dat u uw rugspieren onbewust langdurig aanspant. Dit leidt tot problemen en is de grootste oorzaak van lage aspecifieke rugklachten.

Het is belangrijk dat u overdag anatomisch correct zit, zeker als u zittend werk verricht. Probeert u daarnaast grote contrasten te voorkomen in uw dagelijks leven. Een goed voorbeeld hiervan is sporten in combinatie met werk. 5 dagen zittend werk verrichten en maar 1 uur in de week extreme sportieve activiteiten verrichten is een té groot contrast. Hetzelfde geldt voor te zwaar tillen of andere extreme belastingen voor uw rug.

Versterk uw rug met deze oefeningen

Het versterken van uw rug- en buikspieren zorgt voor een betere belastbaarheid van uw rug waadoor u minder kans heeft op rugklachten. Het lijkt een hele opgave maar de oefeningen zijn eenvoudig en nemen niet zoveel tijd in beslag. Uw eigen specialist kan u hier meer over vertellen, of kijk eens hier, waar een aantal oefeningen worden uitgelegd.

Overgewicht

Ruim 43% van alle Nederlanders had in 2014 overgewicht (bron: CBS) en daarmee een verhoogde kans op rugklachten. Teveel gewicht zorgt voor teveel belasting van de onderrug. Op den duur brengt dit problemen met zich mee. Afvallen zorgt er in veel gevallen voor dat u ook minder rugklachten ervaart. Beweegt u veel, sport u regelmatig en let u op uw eetpatroon, dan slaat u meerdere vliegen in één klap! Want ook regelmatig bewegen vermindert de kans op (bestaande) rugklachten. Meer weten over overgewicht en slaapproblemen, klik hier.

Uw matras

Te lang gebruik maken van een versleten matras. Het is iets wat helaas veel voorkomt en rugklachten veroorzaakt. Naarmate uw matras ouder wordt zal deze uiteindelijk kuilvorming gaan krijgen. Hierdoor overstrekt u uw rug en ligt u in een verkeerde slaaphouding. Het is daarom belangrijk dat uw matras tijdig wordt vervangen. Een normaal matras zal zo’n 8 á 10 jaar meegaan.

Meer informatie?

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: Lage rugklachten, Matrassen, Overgewicht, Rugklachten, Slaaphouding

Ton Rijnen

Als rugpatiënt en expert op het gebied van slaapcomfort weet ik hoe lastig het kan zijn om een goed bed te vinden. Er zijn enorm veel aanbieders, nog meer producten, en informatie of advies is vaak lastig te vinden. Hier brengen wij verandering in.

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu