Powernap, fit in 20 minuten!

Geplaatst op mei 6, 2016

Ervaart u slaapproblemen en bent u hierdoor overdag vaak vermoeid? Heeft u moeite met concentreren, luisteren en taken uitvoeren? Dan kan een zogenaamde powernap uitkomst bieden. Het is zeker niet nieuw en werd zelfs in de oudheid al gedaan. Leonardo Da Vinci was bijvoorbeel een fervent powernapper en Winston Churchill heeft er zelfs een bekende uitspraak over gedaan. “after lunch sleep a while, after dinner walk a mile” Hiermee doelde hij op z’n after lunch dip die hij zo probeerde te omzeilen. Maar hoe effectief is een powernap eigenlijk?

Doel

Om te begrijpen wat een powernap voor u kan doen moet u wel helder hebben wat u wilt bereiken. Slaaptekort door toedoen van slaapproblemen kunt u niet inhalen met een powernap van 20 minuten. En dat is ook helemaal niet de bedoeling. Met een powernap kunt u uw lichaam en geest wel een enorme oppepper geven. U zult alerter zijn, minder stress ervaren en uw creativiteit verhogen. Het compenseert daarom wel deels de nadelige effecten van slaaptekort waardoor u overdag beter functioneert. Heeft u last van slaaptekort, dan is een powernap natuurlijk niet de oplossing. Wilt u hier meer over weten, kijkt u dan eens hier.

Powernappen, maar hoe?

Na de lunch zorgt uw biologische klok ervoor dat uw lichaamstemperatuur iets zal dalen. Dit is volkomen natuurlijk maar zorgt er wel voor dat u lichaam melatonine produceert. Hier wordt u wat slaperig van. De beste tijd om te powernappen is dan ook direct na de lunch. Behalve dan als u uw middageten na 15:00 nuttigt. Dat is te laat op de middag en kan problemen veroorzaken met inslapen later die avond. Tussen 12:00 en 13:00 is daarom ideaal.

Een powernap duurt maximaal een half uur. Dit is net lang genoeg om te slapen, maar niet lang genoeg om in een dusdanige slaap te raken dat het een negatief effect heeft op uw nachtrust. Dit is belangrijk, het hazenslaapje moet immers een fysieke- en mentale oppepper geven. In diepe slaap geraken zou averechts werken.

Zet uw wekker, gebruik zoveel mogelijk vaste tijden en doe bijvoorbeeld oordopjes in. Zorg ervoor dat u niet gestoord kan worden en zet uw telefoon en computer uit. Hou altijd uw kleren aan, dat maakt opstaan makkelijker. Want als de wekker gaat moet u direct opstaan. ‘Snoozen’ is echt verboden.

Nadat u weer fris bent opgestaan is het verstandig even rustig rond te lopen. Neem bijvoorbeeld een glas water of thee. Na enkele minuten kunt u uw taken weer voortzetten!

Iets voor u?

Een powernap heeft voor iedereen een positief effect mits u zich aan de regels houdt. Te lang slapen of op verschillende tijdstippen, kan het natuurlijke slaap-waakritme ontregelen. Iets wat u zeker niet wilt. Daarnaast went u lichaam snel aan dat vluchtige slaapje tussen de middag. Het overslaan van uw powernap zal dan ook steeds moeilijker worden. Heeft u behoefte aan een fysieke- en geestelijke stimulans die uw functioneren overdag sterk verbetert? Dan is de powernap zeker iets voor u.

Meer informatie?

Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: powernap, powernapping, Slaapproblemen, slaaptekort, slapen

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu