Slaaptekort

Slaaptekort; achillespees van de hersenen

Geplaatst op april 22, 2016

Wist u dat 49,7 procent van de jongeren (tussen de 14 en 20 jaar) lijdt aan slaaptekort? Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel onder 1298 personen. Bij jongeren kan weinig slaap onder meer leiden tot verminderde schoolprestaties.

Ook bij volwassenen gaat slaapgebrek hand in hand met een verminderd concentratievermogen. Het is slechts een van de onzichtbare gevaren die slaaptekort met zich meebrengt. Kenniscentrum Slaapproblematiek benoemt deze week de meest herkenbare gevolgen.

Concentratie

Slaaptekort openbaart zich meestal overdag. Buiten het slaperige gevoel dat u kunt ervaren op verschillende delen van de dag, worden complexe taken lastiger om uit te voeren. Uw concentratieniveau neemt namelijk af en u verliest sneller uw interesse.

Ook het kortetermijngeheugen gaat achteruit. Tijdens een gesprek merkt u dat het steeds moeilijker wordt om te luisteren. Eigenlijk functioneert u maar op 50 procent van uw kunnen.

Reactie

Daarnaast is een licht vertraagd reactievermogen een gevolg van slaapgebrek. En alhoewel dit in eerste instantie vrij onschuldig klinkt, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. In het verkeer kan een fractie van een seconde later reageren het verschil zijn tussen een geslaagde manoeuvre en een ongeluk.

Een conservatieve schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersongevallen geeft aan dat 10 à 15 procent van de verkeersongevallen te wijten is aan vermoeidheid. Bovendien is een vermoeide automobilist sneller geprikkeld en agressiever in het verkeer.

Stemmingswisselingen

Een geprikkelde automobilist is natuurlijk ook buiten de auto sneller aangebrand. Bent u normaal gesproken de vriendelijkheid zelve, dan kunt u door oververmoeidheid ineens heel anders uit de hoek komen. Stemmingswisselingen, onvriendelijkheid en agressiviteit kunnen dan ook kenmerken zijn van slaaptekort.

In ernstige gevallen kan zich zelfs een veranderende waarneming of perceptiestoornis voordoen waarbij men vaag gaat zien en zelfs hallucineert. Mocht u dit herkennen, dan moet u direct actie ondernemen. Maak een afspraak met uw huisarts!

Gezondheidsproblemen

Weinig slapen verhoogt ook de kans op gezondheidsproblemen zoals hartfalen, een hoge bloeddruk en diabetes. Daarnaast maken uw bijnieren meer cortisol aan. Dit hormoon heeft negatieve effecten op de huid. Het vermindert de aanmaak van hyaluronzuur. Daardoor is uw huid droger en fragieler, met huidveroudering tot gevolg.

Naast cortisol maakt uw lichaam ook een toenemende hoeveelheid ghreline aan. Dit hormoon wekt de eetlust op waardoor u meer eet en sneller aankomt. Waarschijnlijk beweegt u door uw moeheid ook al minder. Dat resulteert weer in meer trek in energierijke kost. Kortom, slaapgebrek kan leiden tot gewichtstoename.

Een goede nachtrust is dus belangrijk. Om slaaptekort aan te pakken, moet er worden gekeken naar de oorzaak. Het is meestal een hele uitdaging om achter de oorsprong van het probleem te komen. En het vergt vaak enorm veel tijd. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt graag met het oplossen van uw slaapproblemen!

Meer informatie?

Wilt u meer weten over slaaptekort? Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: nachtrust, Overgewicht, Slaapproblemen, slaaptekort

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu