slaaphouding

Uitleg: wat is de beste slaaphouding?

Geplaatst op februari 4, 2016

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de beste slaaphouding bestaat niet. Wel hebben sommige houdingen meer voordelen t.o.v. andere. Dit hangt dan wel af van uw persoonlijke situatie en wat u wilt bereiken. Bij bepaalde pijnklachten zijn niet alle slaaphoudingen aan te raden en kan het in uitzonderlijke gevallen zelfs leiden tot verergering van de klachten. Welke slaaphouding is voor u het beste? Hieronder geven we uitleg.

Slaaphoudingen

We definiëren 3 soorten houdingen te weten; rugslapen, zijslapen of buikslapen. De zijslapers domineren, ruim de helft van alle mensen slaapt op de zij.

Rugslaper

De rugslaper ervaart de meeste voordelen van de verdeling van het lichaamsgewicht op uw matras. Uw gewicht wordt als het ware gedragen door een groter oppervlakte waardoor uw matras beter funcioneert. Een betere verdeling heeft voordelen ten aanzien van spier- en gewrichtspijnen. Het is natuurlijk wel zaak dat uw matras genoeg ondersteuning biedt, zeker in uw onderrug (lendekromming), anders kunt u pijnklachten ervaren in deze streek. Een nadeel is de grotere kans op snurken. Dit komt door de ontspannen kaak. Gebruik, als u op uw rug slaapt, altijd een kussen. Dit gebeurt niet altijd terwijl de rugslaper minder steun ervaart in de nek.

Buikslaper

De kans op snurken is het kleinst als u buikslaper bent. Buikslapen is echter niet aan te raden als u veel pijnklachten ervaart. De nek wordt zwaar belast door de sterke draaiing van uw hoofd en uw ruggenwervel staat onder constante spanning en bevindt zich in een onnatuurlijke houding. Ieder normaal mens heeft het meeste gewicht bij de heupzone waardoor u hier verder wegzakt in uw matras. Dit zorgt voor een onnatuurlijke kromming bij het slapen. Buikslapen kan daarom zelfs rug- en nekklachten veroorzaken.

Zijslaper (stabiele zijligging)

Bij deze slaaphouding heeft u uw benen licht gebogen en de arm waarop u niet slaapt in de richting van uw lichaam gelegd. Mits goed ondersteund door een matras is deze houding aan te raden als u rugklachten ervaart. De nartuurlijke kromming van uw ruggenwervel blijft immers behouden. Deze slaaphouding is de meest natuurlijke manier om te slapen. Een groot nadeel; er wordt wel eens gesuggereerd dat deze houding de lachrimpel versterkt omdat u meer druk uitoefent op uw hoofdkussen.

Zijslaper (foetushouding)

De meest gebruikte slaaphouding in Nederland is de zogenaamde foetushouding waarbij u uw benen hoog optrekt naar uw borstkas en uw armen recht voor u uit legt. Uw ruggenwervel is in deze houding relatief ontspannen en staat onder milde druk. Hierbij is het is belangrijk om uw nek goed te ondersteunen en uw hoofd niet te ver voorover of achterover te kantelen. Dit is iets wat veel gebeurt en kan pijnklachten veroorzaken in uw nek. De geborgenheid en veiligheid die deze houding met zich meebrengt zorgt ervoor dat sommige mensen makkelijker inslapen.

Diverse slaaphoudingen

Slaapt u niet in één van deze houdingen? Dat kan prima. Er zijn nog vele andere houdingen, dit zijn enkel de meest voorkomende.

Slaaphouding, geen heilige graal

Een goede slaaphouding is belangrijk, zeker als u pijnklachten ervaart. Maar het is geen heilige graal. Wat heeft u immers aan een goede slaaphouding als u hierdoor niet kunt slapen. Daarom bestaat de beste slaaphouding niet. Daarnaast is het erg moeilijk om uw slaaphouding aan te passen. U draait meerdere keren per nacht en dat doet u deels onbewust. Het is natuurlijk trainbaar maar u heeft hiervoor doorzettingsvermogen en vastberadenheid nodig.

Meer informatie

Er zijn veel vragen rondom slaapproblemen en slaaphoudingen. Wij analyseren klachten, kunnen u helpen met advies over de juiste slaaphouding voor u én doen dit geheel onafhankelijk. Voor meer informatie, neem telefonisch contact op, of kijk op onze partnerpagina om een afspraak te maken met een aangesloten specialist. Kenniscentrum Slaapproblematiek helpt u verder!

Tags: Nekklachten, Rugklachten, Slaaphouding, Slaapproblemen

Ton Rijnen

Als rugpatiënt en expert op het gebied van slaapcomfort weet ik hoe lastig het kan zijn om een goed bed te vinden. Er zijn enorm veel aanbieders, nog meer producten, en informatie of advies is vaak lastig te vinden. Hier brengen wij verandering in.

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu