Zo gaat u moeheid te lijf

Geplaatst op januari 29, 2019

Vorige keer schreven we over verschillende psychische en lichamelijk oorzaken van moeheid. Maar wat kunt u zelf doen om uitgerust wakker te worden? We geven vijf tips om moeheid te lijf te gaan.

Rust en regelmaat
Slaap in een rustige, koele en donkere ruimte. De slaapkamer is geen plek voor laptops, telefoons en de televisie. De ideale temperatuur om te slapen ligt rond de 18 graden. Een slaapmasker is de goedkoopste oplossing voor slapen in het donker. Zorg daarnaast voor regelmaat. Ga elke keer op hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook op een vast tijdstip weer op.

Slaap inhalen
Wie slaap wilt inhalen moet dat direct de volgende dag doen, zegt slaapexpert Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum tegen GezondNU.nl. Het beste is om eerder naar bed te gaan. De meest diepe slaap is namelijk aan het begin van de nacht. Uitslapen heeft weinig zin, omdat er dan sprake is van de REM-slaap.

Beweging
Beweging is onderdeel van een goede leefstijl. Een makkelijke en goedkope manier van bewegen is buiten wandelen. U slaat dan twee vliegen in één klap: u krijgt beweging en bent heerlijk bezig in de buitenlucht. En iemand die veel buiten is, slaapt beter en langer.

Voeding
Eet niet te veel voordat u naar bed gaat. Overdag is het belangrijk voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Een gezond voedingspatroon betekent onder meer ontbijten, kiezen voor gezonde tussendoortjes en voldoende eiwitten en koolhydraten eten. Overigens kan alcohol helpen sneller in slaap te vallen, maar het zorgt ook voor een onrustige en minder diepe slaap

Ontspan
Doe het rustig aan voordat u naar bed gaat. Een uur van tevoren is het tijd om te kiezen voor ontspanning. Neem een warm bad, luister naar muziek, pak een boek of doe ontspanningsoefeningen zoals yoga of meditatie. Laat uw telefoon, tablet of televisie uit. Blauw licht brengt uw biologische klok in de war.

Past u al deze tips al toe, maar bent u nog steeds niet uitgerust? Neem dan contact op met een van onze aangesloten slaapspecialisten. Zij zijn gespecialiseerd en helpen u graag aan een goede nachtrust.

Tags: https://www.slaapproblematiek.nl/de-meest-voorkomende-oorzaken-van-moeheid/

Meer weten? Neem contact op met één van onze
specialisten bij u in de buurt!
Menu
Menu